Mistrzostwa Europy MTB Horal 134 km – analiza danych

Mistrzostwa Europy MTB Horal 134 km – analiza danych

Przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w maratonie MTB zastanawialiśmy się z Łukaszem jaką strategię przyjąć w trakcie zawodów. Trasa i jej profil sprzyjała kontrolowaniu intensywności za pomocą miernika mocy. Pytanie zatem brzmiało:
"Czy na podstawie profilu trasy i testów które przeprowadziliśmy jesteś w stanie oszacować, na jakiej mniej więcej mocy powinienem pokonywać podjazdy? Trasa generalnie nie jest techniczna - podjazdy szutrowe i tempomat pod górę...zakładam czas jazdy w przybliżeniu 6 godzin 20 minut.
Z Łukaszem rozpocząłem współpracę na początku sezonu 2017. Po serii testów które przeprowadziliśmy po Bike Adventure wiedziałem, że dysponuje bardzo dobrym parametrem W/kg za równo w krótkich przedziałach czasu jak i dłuższych.:
Zrzut ekranu 2017-08-16 o 11.04.35

Po etapówce celem było wejście w kolejny etap przygotowań z wyższego pułapu (superkompensacji), ustaleniu profilów mocy oraz rozpoczęciu przygotowań pod Mistrzostwa Europy w maratonie MTB (BPS). Pozostała kwestia ustalenia strategii. Nie znałem jego krzywej mocy z 5-6 godzin wyścigu, trudno było zdecydować jednoznacznie co będzie dla niego dobre, a co nie. Przyjęliśmy dwa warianty, gdzie stwierdziliśmy oboje, że wariant drugi będzie zdecydowanie lepszy.:


"Tempo będzie podyktowane przez czołówkę, ale patrząc na Twoje możliwości do długiego podjazdu przyjąłbym czerwoną granicę do 350-360W - czyli nie przekraczałbym górnej granicy progu LT/FTP. To jest wariant pierwszy. Jazda na progu starczy Ci na ok. 1 godzinę (320-350W). Więc jest to ryzykowna strategia". Krzywa mocy po jeździe progowej będzie spadała (czas do wystąpienia zmęczenia) zintensyfikuje również szybsze spalanie glikogenu.


"Będzie około 3 godzin 40 minut samych podjazdów! To determinuje, że intensywność jazdy powinna być w strefie 3 TEMPA, czyli Twój zakres mocy to ok. 280-320W i to jest wariant drugi, czyli trzymać cały czas TEMPO/Sweet Spot i jechać swoje z tempomatem. Do tego włączyć odżywianie od 45 minuty - regularnie co 20-25 minut. + Izotonik z BCAA i jedzenie, które testowałeś do tej pory + unikać kofeiny"


Przyjęta strategia okazała się bardzo dobra.

Zrzut ekranu 2017-08-16 o 11.50.15

Równe tempo Łukasza pozwoliło pokonać mu najdłuższy ponad 1 godzinny podjazd w tempie 4,5 W/kg przy średniej mocy 300W, a ostatnie dwa podjazdy przy intensywności 261W (275W NP) z 25 minut oraz 263W (277W NP) z 15 minut po ponad 3000 kJ pracy!

Zrzut ekranu 2017-08-16 o 11.50.28
Zrzut ekranu 2017-08-16 o 11.59.48

Po 3000 kJ, czyli po wjeździe na Kralova Hola (1948 m .n.p.m.) i spędzeniu ponad 3 godzin w siodle spadek mocy w przedziale 20 do 40 minut wyniósł średnio 20-21% od najwyższych mocy szczytowych uzyskanych w tym roku.


Bardzo dobry "motor tlenowy", oraz wysokie parametry W/kg stawiają Łukasza w czołówce polskich maratończyków MTB. Wynik w pierwszej 30-tce na Mistrzostwach Europy w mojej ocenie należy uznać jako dobry. Aspiracje i ambicje zawsze są wysokie jednak w przypadku Łukasza kiedy zaczynamy dzień od 8-godzinnej pracy na etacie -  jazda na takim poziomie wymaga ogromnej determinacji, dlatego tym bardziej ukończenie 134 km challengu przy ponad 4000 m przewyższeń w pierwszej 30-tce to nie lada wyzwanie.