3 powody dla których kolarz górski powinien trenować na rowerze startowym.

3 powody dla których kolarz górski powinien trenować na rowerze startowym.

Kawka w Moraira, piękne zdjęcia na portale społecznościowe i kilkanaście godzin spędzonych na rowerze szosowym. Zimą każdy chce być w Calpe. Po powrocie do Polski coś jednak nie pasuje. Zakręty w terenie pokonujemy bardzo sztywno, strach na zjazdach oraz trudności w prowadzeniu roweru MTB w ciężkim terenie to najczęstsze syndromy które spotykają większości kolarzy amatorów kończących zgrupowana w ciepłych krajach na rowerach szosowych.

 

Jeżeli tworzenie tzw. bazy w styczniu i lutym na rowerze szosowym dla kolarza MTB może być uzasadnione to przechodząc do okresu rozbudowy naszych przygotowań i bardziej specjalistycznych treningów powinny być one wykonywane na rowerze startowym którym bierzemy udział w zawodach, a trening oraz podłoże powinny odzwierciedlać warunki z jakimi będziemy mieli do czynienia podczas startów.

 

Dlaczego zatem kolarz górski powinien trenować na rowerze startowym?

 

Punkt 1.


Biomechanika. Główne różnice wynikające z obydwu rowerów to m.in: szersza kierownica w rowerze górskim która wymusza inną pozycję ciała w jeździe na stojąco niż na rowerze szosowym (gdzie uchwyt jest węższy) tym samym mamy inny balans ciała. Kolejna różnica, to rozstaw między pedałkami, gdzie szerszy Q-Factor stosowany jest w rowerach MTB, a węższy w rowerach szosowych. Same rodzaje pedałów oraz buty również są inne dla szosy i MTB. To szczególne istotne przy startach XC, gdzie pamięć mózgowa musi błyskawicznie zlokalizować gdzie jest podparcie oraz blok buta i dokonać szybkiej synchronizacji. Pozycja ciała na szosie nastawiona jest m.in na aerodynamikę przez co nasz układ kostno-szkieletowy jest nieco zamknięty w stosunku do ustawień na MTB, gdzie siedzimy bardziej komfortowo, a oddech jest bardziej głębszy. Wreszcie sama sprawność ogólna odgrywa większe znaczenie w MTB niż na szosie przez co trening na siłowni (gimnastyka, trening funkcjonalny, taśmy TRX) powinien być uzupełnieniem treningu kolarskiego oraz kontynuowany przez cały rok.

Mathias

Trening Mathiasa Fluckigera za motorem na rowerze MTB na slikach, czyli tzw. Szwajcarska szkoła kolarska.

 

Punkt 2.

 

Generowanie 350W na podjeździe w terenie MTB przez ok. 5 minut jest o wiele trudniejsze niż utrzymanie tej samej mocy na asfaltowym podjeździe na rowerze szosowym. Trudność w utrzymaniu równej mocy wynika głównie z naturalnych przeszkód czy dużej zmienności terenu. Często wskaźnik VI (Variability Index - stosunek mocy znormalizowanej do średniej) jest nieco wyższy i wynosi ok 1.02-1.04. Dlatego tak bardzo w MTB istotna jest trakcja. Jeżeli zakupiliśmy komplet opon za 500 zł, ale ciśnienie będzie nieodpowiednie do podłoża opony będą niewiele warte. Każda trasa i podłoże wymagają dopasowania do nich bieżnika oraz prawidłowego ciśnienia, zachowując odpowiedni balans pomiędzy oporami toczenia a przyczepnością opony w terenie.

Zrzut ekranu 2017-03-10 o 22.09.40

Wykres przedstawia podjazd pod g. Św. Dorotki w Będzinie. Duża zmienność generowanej mocy przy niemal liniowym wzroście pracy serca.

 

Punkt 3.


Trenuj zjazdy na rowerze startowym. To że jesteś w stanie pokonywać bardzo szybko zakręty na rowerze szosowym i doskonale się w nich składać przy wysokich prędkościach nie znaczy, że poradzisz sobie w terenie MTB z dropami, bandami oraz Rock Gardenami. Amatorzy często zapominają, że całą wypracowaną przewagę na podjeździe mogą stracić na ostatnim zjeździe do mety. W kolarstwie górskim W/kg oraz FTP są również istotne, ale przesadne skupianie się na wartościach mocy względnych i całkowitych może doprowadzić do obniżenia umiejętności panowania nad rowerem na zjazdach, czy w trudniejszym terenie przez co nigdy nie pojedziemy na 100% naszych możliwości.

Strava

Do poprawy umiejętności zjazdowych można wykorzystać oprogramowanie Strava i doskonalić swoją technikę na zjeździe poprawiając międzyczasy aż do uzyskania perfekcji. Płynne pokonywanie trudnego odcinka powinno wzmocnić naszą pewność siebie, a nabranie nowych umiejętności pozwoli na lepszą kontrolę nad rowerem na trasach których nie znamy.

 

Jaką rolę zatem powinien pełnić rower szosowy? Dla zawodników ze słabą techniką jazdy szosówką powinna służyć do jazd kompensacyjnych oraz tlenowych. Rower ten można również wykorzystać do pracy nad szybkością i wytrzymałością szybkościową. W pozostałych przypadkach do treningów zadaniowych powinniśmy wykorzystywać rower startowy MTB i utrwalać optymalne wzorce jazdy.